05.03.2024
Българският министър-председател за доставката на муниции на страната му към Киев
– Г-н министър-председател, Вашето правителство подкрепя Украйна с големи доставки на амуниции. Президентът на България Румен Радев обаче е против това. Той често говори така, сякаш интересите на Кремъл са му по-близки от тези на България. Президентът на България човек на Запада ли е, или на Москва?
– Не е редно един правителствен ръководител да коментира конкретни позиции на президента. Мога обаче да обясня как аз самият разбирам националните интереси на България. Те се състоят в това, че международното право трябва да се спазва от всички и че никой не бива да нахлува в съседна държава с танкове и въоръжени сили. За нашето правителство е изключително важно да подкрепи Украйна във възстановяването на довоенния ред. Ние потвърдихме тази позиция, като предоставихме въоръжение и хуманитарна помощ. Не само президентът на България, но и някои от лидерите на нашата опозиция твърдят, че най-добрият път към мира е да се спрат доставките на оръжие за Украйна. Но е очевидно, че тогава Русия ще спечели войната. От изявленията на руските лидери може да се заключи, че тогава Кремъл ще планира по-нататъшни инвазии. Лесно е да се види какви големи рискове би довело това за България. Победата на Русия в Украйна не е в националния интерес на България.
– През лятото на 2023 г. България обеща да достави на Украйна 100 бойни машини. Те все още са в България. Защо това отнема толкова време?
– За транспортирането на тези машини беше необходимо решение на парламента, което можеше да бъде прието едва през декември, тъй като парламентът трябваше да приеме редица закони за реформи, за да промени конституцията и да се бори с корупцията като основен приоритет. Освен това прехвърлянето на 100 бронирани автомобила не е никаква логистична дреболия. Въпреки това мога да кажа, че превозните средства вероятно ще бъдат в Украйна в рамките на 15 дни.
– Българската отбранителна индустрия е важен доставчик на украинската армия. Може ли българското производство на боеприпаси да бъде увеличено още повече, или заводите вече работят на предела на капацитета си?
– България беше една от първите страни, които помогнаха на Украйна още в началото на войната. Доставките на боеприпаси никога не са били спирани и продължават и до днес. Това се оценява високо от Украйна и нашите европейски партньори. Ние все още сме много важен доставчик на боеприпаси, но от месеци работим на предела на възможностите си. Заводите ни работят на 100 % от капацитета си. Капацитетът беше увеличен, доколкото това беше възможно за краткото време, с което разполагахме. Все още обаче има затруднения, които засягат не само България, но и цяла Европа. Например, има недостиг на ресурси, необходим за производството на боеприпаси.
-– Заплашени ли са заводите, произвеждащи боеприпаси за Украйна, от руски атаки?
– Следим за възможни руски намеси, които вече са се случвали в миналото. През годините е имало няколко взривни атаки и някои от тях са били свързани с руски агенти. Значително увеличихме мерките за сигурност в заводите. Редовно обсъждам с нашите разузнавателни служби какво още може да се направи. Днес ситуацията изглежда по-добра, но трябва да останем много внимателни.
– Да преминем към вътрешната ви политика: вашето правителство иска да въведе еврото през 2025 г. Държавният дълг на България е нисък, бюджетните показатели са добри, но Вашето правителство скоро може да се разпадне и съществува риск от политическа нестабилност. Това застрашава ли целта Ви за въвеждане на еврото?
- Прибързано е да се допуска, че правителството ще се разпадне. Водим тежки преговори, но имаме сходни приоритети и членството на България в еврозоната е един от тях. Бюджетните ни показатели всъщност са добри. Имаме второто най-ниско съотношение на публичен дълг сред всички държави от еврозоната - около 22%. Бюджетният ни дефицит е под три процента вече повече от десет години. Единствено инфлацията ни все още е малко прекалено висока, но тя намалява и вече е втората най-ниска в Източна Европа. Всички прогнози, включително тези на Европейската централна банка и Международния валутен фонд, предполагат, че до края на годината ще изпълним критериите за присъединяване и по отношение на инфлацията.
– При формирането на настоящата коалиция беше договорена ротация: Вие станахте ръководител на правителството, бившият еврокомисар Габриел - външен министър, а след девет месеца трябваше да се извърши ротация, която предстои да се осъществи сега. Така че г-жа Габриел ще стане ръководител на правителството, а Вие - външен министър?
– Това е една възможност, която обсъждахме, защото това би бил най-лесният начин да се извърши ротацията. Съществува обаче известна съпротива от другата партия, която настоява не само да оглави правителството след ротацията, но и да запази външното министерство. Това също е част от преговорите.
– Значи не настоявате да станете следващият външен министър на България?
– Във всяко правителство две позиции имат пряк достъп до чуждестранните партньори: министър-председателят и външният министър. И двете политически крила в България се нуждаят от този пряк достъп. Защото е важно кой обяснява какво се случва в България на нашите партньори - държавите членки на ЕС, Великобритания и САЩ. Има смисъл да се мисли за подходящ баланс тук.
– Възможен ли е компромис?
– Надявам се, защото ни предстоят важни задачи, които не бива да бъдат застрашавани от това. Двете части на това правителство нямат разногласия относно въвеждането на еврото, присъединяването към Шенгенската зона или проевропейското развитие на страната. През последните два месеца обаче наблюдаваме забавяне на много важната ни програма за борба с корупцията. Първата част от тази битка беше да променим законодателството и през последните осем месеца успяхме да направим това много добре. Изменихме конституцията и приехме антикорупционни закони. Има обаче и втора стъпка, която трябва да предприемем през следващите месеци. Тя е след публично обсъждане и в рамките на регламентирана процедура да бъдат назначени подходящи хора с опит и висок интегритет в институциите, които са от решаващо значение за върховенството на закона в България. Тук се наблюдава забавяне. Дебатът за ротацията в кабинета, който ще се проведе през следващите седмици, не е за самите постове. Това е от второстепенно значение. Става дума за гаранции и процедури за заемане на ключови позиции, които са от решаващо значение за демократизацията на България.
Оригиналния текст може да прочетете тук: